نمایش پست تنها
قدیمی 05-02-2014, 07:35   #1042
mehrabjan
کاربر سایت
 
mehrabjan آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Nov 2012
نوشته ها: 1,592
تشکر: 1
تشکر شده 21 بار در 21 ارسال
پیش فرض

چرا برخی شبکه ها با پهنای باند کم کیفیت بهتری دارند؟


این طور که شاهد بودیم، متوجه شدیم بعد از انتشار لیست کیفیت های شبکه های مختلف عده ای برایشان سوال شده بود چرا مثلا شبکه pmc با 3 مگابیت کیفیت، کیفیتش از tvp با 4.5 مگابیت کیفیت بالاتر است؟

خوب این می تواند دو دلیل داشته باشد! دلیل اول این که ما در هنگام ارسال و دریافت امواج کلا دو نوع پهنای باند تصویری داریم:

1) پهنای باند ثابت: بدین معنا که مثلا یک شبکه برای همیشه داران 3 مگابیت پهنای باند است که تکلیفش مشخص است.

2) پهنای باند متغیر: میانگین پهنای باند برای مثال 3 مگابیت می باشد که با این کار شبکه هر زمانی که نیازمند پهنای باند بیشتر در تصویر بود حتی ممکن است پهنای باندش تا 2 مگابیت بیشتر هم برسد و زمانی که لازم نبود به زیر 3 هم برسد! مثل شبکه pmc که معمولا از این خاصیت بهره می گیرد.


اما تفاوت عمده و اصلی در این جا، تفاوت پخش به صورت mpeg2 و h264 شبکه ها می باشد! این تفاوت در ضبط برنامه و گرفتن اطلاعات از شبکه مشخص نمی شود!

زمانی که یک شبکه با فورمت mpeg2 و فشرده سازی تقریبا قدیمی mpeg2 پخش می شود اصولا کدر تر بوده و مات تر به چشم میاید. اما زمانی که شبکه با فورمت h264 که نزدیک ترین فورمت به mpeg4 است پخش شود، تصاویر شارپ و واضح خواهند بود!

تا کنون از خود پرسیده اید چرا من و تو در ما هواره عرب ست یا یاه ست با وجود داشتن پهنای باند 4 مگابیتی کیفیتش از هاتبرد پایین تر است؟ دلیلش این است که من و تو در یاه ست با فورمت mpeg2 پخش می شود اما در هاتبرد و یوتلست به صورت h264 پخش می گردد.

اما فورمت دیگری هم وجود دارد که mpeg4 نام دارد. در این فورمت کیفیت ارائه شده و وضوح تصویر بسیار بالا خواهد بود. اما مشکل این جاست که تصاویر حتی اگر sd هم باشند، با رسیور ها (گیرنده های ما هواره ای) معمولی و sd قابل نمایش نیستند! مانند شبکه های دیجیتالی ایران و یا مثلا دو سال پیش شبکه های gem در یاه ست.

به طور کلی می توان این طور گفت که اگر یک شبکه با فورمت mpeg2 پخش بشود و دارای پهنای باند 5 مگابیت باشد، با کیفیت بالا تر و پهنای باند 3 مگابیت می تواند در حال h264 پخش شود و یا با پهنای باند حدود 1.3 مگابیت به صورت mpeg4 پخش بشود!
mehrabjan آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول